Saya Tak Monopoli Rancangan Di RTM - Rosyam Nor



Rosyam menafikan dakwaan menyatakan dia memonopoli rancangan-rancangan di RTM.

BUKAN sahaja berjaya sebagai seorang pelakon, Rosyam Nor turut aktif dengan kerjayanya sebagai Pengarah Urusan di Suhan Movies & Trading Sdn. Bhd

Memegang kerusi pengarah urusan membuatkan dia semakin aktif menerbitkan drama, telemovie dan telenovela.

Drama yang diterbitkan di bawah syarikatnya juga dilihat sering mewarnai stesen televisyen Radio Televisyen Malaysia (RTM) selain rangkain stesen-stesen televisyen lain.

Walaupun berjaya menghasilkan drama-drama yang berkualiti dan mampu menarik penonton, timbul pula desas desus mengatakan syarikatnya menerima banyak slot rancangan daripada RTM.

Namun ketika dihubungi Rosyam tidak mudah melatah sebaliknya menegaskan bahawa syarikatnya hanya mendapat satu slot telenovela sebanyak 40 episod.

“Saya hanya mendapat satu slot daripada RTM, telenovela 40 episod untuk sejam dan jumlah keseluruhannya 40 jam.

“Untuk mendapatkan slot rancangan di RTM, semua penerbit akan dipanggil untuk datang pitching dan daripada pembentangan itu, mereka akan pilih rancangan yang sesuai mengikut siaran TV1 atau TV2,” kata bapa kepada lima orang anak itu.

Menurut pelakon filem Libas ini, setiap penerbit atau syarikat pembekal rancangan akan diberi peluang untuk pitching dengan pelbagai genre rancangan dalam tempoh masa pembentangan yang hanya 10-12 minit.

“Semasa pitching, kita mesti tahu mengolah cerita berdasarkan kertas cadangan yang dihantar itu dalam masa yang ditetapkan.

“Saya rasa tanggapan orang di luar sana mengatakan saya memperolehi banyak slot itu adalah salah, proses yang dijalankan oleh pihak RTM adalah berdasarkan kesesuaian rancangan dan memenuhi kriteria yang diperlukan mereka.

“Saya sendiri pergi pitching untuk 40 buah rancangan, tapi saya hanya dapat satu slot telenovela sahaja.

“Pihak RTM juga turut memberi peluang kepada syarikat pembekal lain, dan semua itu adalah dilakukan dengan pemilihan tanpa melihatkan kepada perkara lain,” kata pelakon filem Estet itu.

Sementara itu, Rosyam yang turut mengakui pengalaman bekerjasama selama 13 tahun dengan pihak RTM membuatkan syarikatnya diberikan kepercayaan untuk menerbitkan drama untuk dibekalkan kepada stesen tersebut.

“Mungkin saya mempunyai pengalaman menerbitkan beberapa buah drama di RTM, dan itu membuatkan pihak RTM merasakan saya antara individu yang memenuhi kriteria tersebut.

“Ramai penerbit hanya memfokuskan kepada drama, telemovie, rancangan majalah dan dokumentari, mungkin mereka terlepas pandang dengan slot telenovela. Mungkin itu rezeki saya.

“Tapi pernah juga saya tidak mendapat apa-apa slot rancangan untuk dibekalkan kepada RTM,” ujarnya.

Menurut Rosyam, kisah telenovela tersebut diadaptasikan daripada tiga buah novel dan kini dalam proses untuk menyiapkan skripnya.

Selain membariskan beberapa orang pelakon untuk membintangi telenovela itu, Rosyam Nor turut memberitahu dia juga akan berlakon di samping pelakon jelita Diana Rafar, Nabila Huda dan beberapa pelakon lain yang akan menjayakan telenovela tersebut.

0 comments:

GotZip

Click Here for Free Traffic!
Click Here for your Free Traffic!
hostgator promo codes