(Panas) Komposer Malaysia ciplak lagu artis Indonesia

Hurm.. Tak habis-habis masalah antara Indonesia dan Malaysia ni. Lepas satu, satu. Lepas satu, satu. Entah bila nak ada duanya tu tak tahu ler. Dan masalah yang terbaru ni pula ialah mengenai pen’ciplak’kan lagu bilamana artis Indonesia iaitu Wali Band mengatakan lagu mereka yang berjudul Cari Jodoh telah diciplak oleh komposer Malaysia.

Wali Band

Namun begitu, sejauh mana kesahihan pen’ciplak’kan yang mereka katakan ini masih belum ada buktinya since kami pun tak tahu akan kewujudan lagu yang kononnya diciplak tu. Atau diorang je yang perasan lebih.

Tapi apa yang lebih menarik perhatian kami dengan masalah terbaru ni ialah mereka (Wali Band) secara terang-terangan mengeluarkan kenyataan yang berbaur ‘anti Malaysia’ apabila mereka melibatkan negara dalam hal ini. Yer la, masalah ni sepatutnya diselesaikan antara mereka dan pihak penciplak saja kan. Tapi terhegeh-hegeh juga nak libatkan negara.

Kalau korang nak baca kenyataan daripada mereka, korang boleh baca apa yang kami copy paste kat bawah ni dan kami harap korang faham la yer sebab bahasanya lain sket daripada bahasa Malaysia. Huhu..

Sekali lagi pencurian hak cipta dilakukan oleh negara tetangga, Malaysia. Kali ini, lagu populer milik Wali, Cari Jodoh, kabarnya dibajak oleh Malaysia. Mengenai hal itu, Wali berjanji tak akan tinggal diam.

“Iya, memang lagu kami yang judulnya Cari Jodoh diaransemen ulang oleh musisi Malaysia,” kata Apoy, gitaris Wali, membenarkan kabar tersebut.

“Itu berita yang sangat mengejutkan karena lagu kami dibajak di Malaysia. Kita tidak akan tinggal diam karena mereka mencuri lagu kami,” janji Apoy mewakili bandnya saat ditemui Studio Penta, Selasa (13/10) kemarin.

Dilanjutkannya, dengan kejadian ini, mereka menuntut Malaysia untuk meminta maaf. Namun begitu, Wali juga akan terus melakukan tindak lanjut pengusutannya.

“Negara Malaysia harus meminta maaf kepada kami. Tapi bukan hanya permintaan maaf karena kami akan melakukan tindak lanjut,” kata Apoy.

Lalu, apakah tindak lanjut yang akan mereka ambil itu? “Ini tidak kami biarkan karena kalau kami diam, lagu Indonesia pasti akan dibajak lagi. Kita, manajemen, dan pemerintah akan mengusut orang yang membajak lagu kami,” terangnya.

Wali pun mengaku telah mengirimkan orang untuk mengecek kebenaran kabar pembajakan tersebut. Dan rupanya itu telah terbukti. Barang bukti pun sudah berada di tangan mereka.

“Bulan depan kita ada jadwal manggung di Malaysia. Di sana, kami akan mengecek di toko kaset. Setelah itu kami akan berbincang dengan manajemen, mau diapakan nanti kasus ini. Lagunya sendiri diubah menjadi lagu remix seperti lagu koplo,” pungkasnya. (kpl/gum/npy)

+ Diambil dari Yahoo! Indonesia News

See.. Sudah terang lagi bersuluh yang artis dari seberang juga memegang prinsip ‘anti Malaysia’. Kalau tidak, masa’kan perkara kecil macam ni pun nak melibatkan negara bagai. Siap suruh Malaysia minta maaf lagi. Apa kes? Bila baca kenyataan diorang kat atas tu, macam tak pernah pergi sekolah pun ada gak. Huhu..

Stesen radio kat Malaysia ni pulak satu hal. Masih juga nak mainkan lagu-lagu dari seberang tu lagi-lagi radio Era. Siap ada segmen khas lagi. Kalau tak silap kami nama segmen tu ialah Ngetop@ERA. Memang haram jadah betul lah. Sebab tu kami tak hairan kebanyakkan artis seberang tu perasan bagus bila datang Malaysia.

Tapi kalau apa yang dilaporkan ni benar belaka, memang nak kena hempuk la komposer yang menciplak tu. Nama je komposer, tapi still nak ciplak lagu orang. Kan tak pasal-pasal dah melibatkan negara. Bengong tul. Kalau dah takde idea nak cipta lagu, duduk diam-diam kat rumah sudah! Tak payah nak ciplak lagu orang bagai. Tapi benda dah jadi, pandai-pandai la settle ye. Jangan kena buluh runcing sudah.

0 comments:

GotZip

Click Here for Free Traffic!
Click Here for your Free Traffic!
hostgator promo codes